Sömntips för barn i tonåren

Sömntips för barn i tonåren
mars 9, 2022 NOEGO

Sömnen är viktig för immunförsvaret. Genom sömn får kroppen och hjärnan chans att återhämta sig. Det är så hjärnan bearbetar nya upplevelser samt lagrar kunskap och minnen. Det är extra betydande att barn och ungdomar får tillräckligt med sömn. Detta eftersom en stor del tillväxthormon utsöndras under sömnen. Barn i tonåren behöver sova 8–9 timmar per dygn och vissa mer än så.

Många tonåringar sover mindre, vänder på dygnet och har svårt att somna på kvällen. Sömnrutinerna kan variera från barn till barn, men många vill vara uppe sent och sova länge på morgonen. Vanligt är att tonåringar sover som bäst mellan midnatt och klockan nio på morgonen.

För dig som förälder kan det bli svårare att påverka sovtiderna. Det finns däremot vissa saker man kan låta sitt barn prova för att förbättra sömnvanorna.

Här är några tips din tonåring kan prova:

  • Lyssna på lugn musik eller prova avslappningsövningar/meditation.
  • Motionera eller aktivera dig utomhus varje dag.
  • Skriv ner dina tankar i en bok.
  • Ha det svalt, tyst och mörkt i sovrummet.
  • Sov bara på natten och undvik helst att sova på dagen.
  • Undvik skärmtittande en timme före läggdags.